STABLE heeft Batavia Stad ontwikkeld en een belangrijke rol gespeeld in het management van het centrum tussen 2001 en 2014. 

Na twee uitbreidingen omvatte de huidige opzet van Batavia Stad Fashion Outlet, die 2001 van start is gegaan, 25.500 m² (bruto verhuurbare oppervlakte) die STABLE tot 100% verhuurd hebben aan nationale en internationale merken. De centrale ligging, goede bereikbaarheid en meer dan 2.000 parkeerplaatsen boden zowel de merkenpartners als de klanten een uitstekende winkelomgeving. 

 

Plaats:              Lelystad

Opening:          2001

Oppervlakte:   14.500 m2

Project:            Batavia Stad Fashion Outlet

 

De rol van STABLE:

STABLE heeft het initiatief genomen voor de ontwikkeling van het eerste outlet centrum in Nederland. In Lelystad / Flevoland werd de fysieke ruimte en de bestuurlijke nieuwsgierigheid gevonden, die nodig was om deze vernieuwing van het retaillandschap in Nederland mogelijk te maken. Eind jaren 90 is STABLE gestart met de projectontwikkeling dat resulteerde in de bouw van het Outletcentrum in 2000. Zowel de verhuur/leasing als de opbouw van het managementteam vond plaats onder verantwoording van STABLE. In 2001 is Batavia Stad Fashion Outlet geopend. Op de dag van de opening is Batavia Stad verkocht aan Rodamco Retail. STABLE bleef betrokken bij de verhuur en het management.

USP'S

• Unieke locatie aan het water | 45 minuten van Amsterdam
• 32.000m² | > 100 winkels | 250 nationale en internationale merken
• 2.2 miljoen bezoekers per jaar (2014)
• Open 7 dagen per week | 363 dagen per jaar

 

Plaats:                  Lelystad

Opening:              2007

1ste uitbreiding:   5.500 m2

Project:                  Batavia Stad Fashion Outlet

De rol van STABLE:

Na de succesvolle ontwikkeling van Fase 1 werd het tijd voor uitbreiding van Batavia Stad. STABLE heeft de plannen ontwikkeld, zorggedragen voor het volledige proces om te komen tot bestemmingsplanwijzing. In 2005 is gestart met de bouw, STABLE heeft de uitbreiding vervolgens voor eigen rekening en risico gerealiseerd. In lijn met de leasing strategie van fase 1 heeft STABLE gezorgd voor de volledige leasing van Fase 2, met o.a. een Polo Ralph Lauren en een La Place met adembenemend uitzicht op het Markermeer. Tijdens de ontwikkeling is het project verkocht aan Shopping Parks, een groep van particuliere beleggers die inmiddels Fase 1 had overgenomen van Unibail Rodamco (voorheen Rodamco Retail). 

Plaats:                  Lelystad

Opening:              2009

2de uitbreiding:   5.000 m2

Project:               Batavia Stad Fashion Outlet

De rol van STABLE:

Al snel na de opening van  Fase 2 bleek  dat Batavia Stad Fashion Outlet een enorme boost gekregen had en vele merken geïnteresseerd waren om zich te vestigen in het succesvolle Outletcentrum.  STABLE heeft direct het initiatief genomen om plannen voor Fase 3 te ontwikkelen. Met een geheel nieuwe aanvullende stijl heeft STABLE een zeer hoogwaardige nieuwe outletwinkel omgeving weten te realiseren. Evenals Fase 2 van Batavia Stad Fashion Outlet heeft de projectontwikkeling op eigen risico plaatsgevonden. Ook de leasing werd weer door STABLE verzorgd met onder andere de grote internationale merken als Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Hugo Boss. 

Fase 3 is na oplevering verkocht aan Shopping Parks, een groep van particuliere beleggers, eigenaar van Batavia Stad Fashion Outlet. 

Plaats:                  Lelystad

Opening:              2017

3de uitbreiding:   6.500 m2

Project:               Batavia Stad Fashion Outlet

De rol van STABLE:

Batavia Stad Fashion Outlet bleef spectaculair groeien zowel in het aantal bezoekers als in omzet in een retaillandschap dat kampte met forse omzetdalingen en andere problemen. STABLE, eigenaar van de ontwikkelingsrechten van Batavia Stad, ondernam al snel actie om te komen tot wederom een uitbreiding van de succesvolle outlet. Het bestemmingsplan diende nog wel gewijzigd te worden evenals de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. STABLE heeft door middel van een uiterst zorgvuldig geplande strategie en haar uitstekende contacten met de gemeente Lelystad ervoor zorg weten te dragen dat de nieuwe uitbreiding mogelijk werd. 

Echter de huidige eigenaar van Batavia Stad Fashion Outlet besloot tot verkoop over te gaan. De nieuwe eigenaar VIA Outlets, o.a. Value Retail, besloot om naast Batavia Stad ook direct de uitbreidingsplannen van STABLE te kopen. VIA Outlets heeft vervolgens de plannen, die uitsluitend mogelijk gemaakt waren door de uitgebreide en uitgekiende ontwikkelingservaringen van STABLE, in eigen regie uitgevoerd. In 2017 is de derde uitbreiding van Batavia Stad geopend. Daarmee is het eerste outlet centrum van Nederland meer dan verdubbeld in oppervlakte sinds de opening in 2001. Een klinkend succes dat aantoont dat fysiek winkelen nog altijd in is. 

 

MERKEN PARTNERS

HUGO BOSS | TOMMY HILFIGER | POLO RALPH LAUREN | GANT | CALVIN KLEIN | NIKE | BENETTON | VILLEROY & BOCH | PUMA | FOSSIL | CONVERSE | NAPAPIJRI | SUPERDRY | LACOSTE | DESIGUAL | PEAK PERFORMANCE | GAASTRA | ADIDAS | LINDT | LE CREUSET | REPLAY | MARLBORO CLASSICS | TRIUMPH | TOM TAILOR | HELLY HANSEN | ESPRIT | McGREGOR | GUESS | BJÖRN BORG | HUNKEMÖLLER | GOLFINO | MARC O’POLO | GARCIA | SCHIESSER | CAMEL ACTIVE | LEVI’S | DOCKERS | PROTEST | HOME & COOK | ASICS | RIVERWOODS | SUITSUPPLY | SEIDENSTICKER | GERRY WEBER I MICHEAL KORS I ARA I BONITA I CAVALLARO NAPOLI I CLAUDIA STRATER I CROCS I G-STAR FOOTWEAR I G-SUS I LA PLACE I LIEF I MARC PICARD I Mc DONALDS I MUSTANG I O’NEILL I PEPE JEANS I PETROL I RICH & ROYAL I RETOUR DENIM I SUNGLASS HUT I SANDWICH I TUMBLE & DRY I SOCIETY SHOP I VAN GILS I VINGINO I VAN LIER I WELLENSTEYN

www.bataviastad.nl