Outlet in Zevenaar

 

ZEVENAAR – Wim Kees Woltering stond aan de wieg van Batavia Stad, de eerste outlet in Nederland. Nu is hij bezig met Fashion Outlet Zevenaar, het vierde koopjescentrum aan een Nederlandse snelweg. Een project waar kritisch naar gekeken wordt.

Woltering zetelt met zijn onderneming Stable International in een witte villa aan de Arnhemsestraatweg in Velp. Daar bedenkt hij concepten voor noodlijdende winkelcentra in Europa en ontwikkelt hij outlets: koopjescentra, doorgaans gevestigd in de directe omgeving van een snelweg. Bekende merken verkopen er delen van hun collectie tegen aantrekkelijke prijzen. Na Roermond, Lelystad en Roosendaal krijgt ook Zevenaar een outlet. De verwachting is dat Fashion Outlet Zevenaar in 2021 de deuren opent.

Merkkleding die in outlets wordt verkocht schijnt van een andere kwaliteit te zijn dan merkkleding in reguliere winkels, bleek uit de Duitse documentaire ‘De outletleugen’.

Wim Kees Woltering: ,,Voor ons is dat geluid redelijk nieuw. We weten niet precies waar die conclusie op is gebaseerd. We hebben geprobeerd een en ander te traceren. Dat is niet gelukt. Natuurlijk is zo’n documentaire kwalijk voor het imago van de outlets.’’

En dan spreekt brancheorganisatie INretail ook nog eens de vrees uit dat outlets elkaar kannibaliseren. Dit omdat er naast Zevenaar ook plannen zijn voor nieuwe outlets in Zoetermeer en Halfweg.

,,Voor Sugar City in Halfweg is al lang geleden een bouwvergunning verleend. Geen idee waarom dat niet van de grond komt. Vermoedelijk hangt dat samen met de bereikbaarheid. Ik heb er ook geen vertrouwen in dat de outlet in Zoetermeer er komt, gezien de afstand tot diverse winkelcentra in grote steden. Die zijn vanaf Zoetermeer binnen een uur bereikbaar.’’

In Zevenaar komt de outlet er wel?

,,Wij hebben er alle vertrouwen in dat Zevenaar een goed project wordt. Merken willen graag naar Zevenaar, vanwege de directe nabijheid van de Duitse markt. INretail is een fanatieke anti-outletpartij en heeft ook bezwaar gemaakt tegen Fashion Outlet Zevenaar.’’

De provincie zag een outlet in Zevenaar ook niet zitten.

,,De provincie zegt dat ze de werkloosheid wil terugdringen en dat het toerisme in Gelderland wel een boost kan gebruiken. Dan komt er een bedrijf dat ruim 50 miljoen wil investeren, en dan zegt de provincie nee. Ze hebben niet eens de moeite genomen om te komen praten. Voor een outlet is de ligging in Zevenaar gunstig: vlakbij de grens en aan de A12. Bovendien zat er al een bestemming detailhandel op de grond. De outlet op die plek levert zo’n vierhonderd banen op. Er komen straks naar schatting zo’n 1 miljoen bezoekers per jaar. Dat kan een aardige impuls voor de regio betekenen.’’

U kent de regio?

,,Zeker. Ik ben geboren in Arnhem, maar woon inmiddels al jaren in Dieren. Na de heao kon ik in 1987 aan de slag als manager van winkelcentrum Kronenburg. Daar ging het toen niet best mee. We hebben daar gezorgd voor een aantal nieuwe winkels. Begin jaren negentig haalden we de eerste Toys ‘R’ Us naar Nederland. Dat kon Kronenburg toen goed gebruiken. Ook werd het winkelcentrum ingrijpend verbouwd. Als commercieel verhuurder moet je dat inzicht hebben: wat heeft een winkelgebied nodig? Dat is doorgaans niet de zoveelste belwinkel.’’

Is dat volgens u de reden waarom binnensteden de afgelopen jaren kampten met een teruglopend aantal bezoekers?

,,Niet alleen het winkelaanbod is daar debet aan. In een binnenstad bemoeit niemand zich met het totaalconcept. Vaak is er geen samenhang. Een vastgoedeigenaar interesseert het niet of de zestiende belwinkel naar een binnenstad komt. Die kijkt niet naar wat er werkelijk in die winkel gebeurt.’’

Dat gebeurt in een outlet wel?

,,Alle winkelunits in een outlet – in Zevenaar zijn dat er straks 80 tot 100 – zijn van dezelfde eigenaar. De omzetten van al die winkels houden we bij. De huur die een merk ons betaalt, is gekoppeld aan de omzet. Tellers bij de winkeldeuren registreren hoeveel bezoekers binnenkomen. Het aantal aanslagen op de kassa wordt bijgehouden. We letten er op hoe de winkels er uitzien. Als een horecabedrijf binnen de outlet zijn broodjes niet goed presenteert, zeggen we daar wat van.’’

Dat concept slaat aan?

,,Gezien de bezoekersaantallen wel. Al zijn we inmiddels geen eigenaar meer van Rosada en Batavia Stad (de outlet in Roermond is van een andere ontwikkelaar, red.). Die hebben we verkocht. We waren destijds betrokken bij de ontwikkeling van Batavia Stad, in 2001 de eerste outlet die in Nederland opende. Ik was bij de heropening van Batavia Stad, die onlangs fors is uitgebreid. Inmiddels staan zo’n 30 units in Batavia Stad leeg. Misschien dat ze te groot zijn geworden. Maar het is niet aan mij om daar iets over te zeggen.’’